Ahad, 21 September 2014

Tamatlah sudah. Selesailah sudah.

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh.
Salam Cupcakes Coklat Hazenut berkrimkan Strawberry.

Alhamdullilah, Lyeen dah selesai menjalani Praktikum Fasa 2 di Sekolah Kebangsaan Sungai Terap, Tanjong Karang, Selangor. Rasa sedih, rasa nak nangis lama-lama bila terpaksa melangkah keluar dari sekolah tu. Bayangkan je la, dua bulan Lyeen bersama-sama  budak-budak tu, tiba-tiba terpaksa berpisah. Kira sedih yang macam putus cinta tu ;p

Lyeen tak beritahu diorang yang Lyeen akan tamat praktikum minggu tu sebab tak nak diorang emosi lebih. Tapi, mereka tahu bila guru besar buat pengumuman dekat tapak perhimpunan yang guru-guru praktikum dah habis tempoh praktikum. Bila Lyeen masuk kelas je, semua pakat-pakat buat muka sedih. Tapi, Lyeen buat muka poyo je sambil mengajar. Hahahaha. Malulah weii bila cikgu touching lebih depan students!


Praktikum kali ni lebih sedih sebab masa kita lebih lama dengan murid-murid dalam kelas. Lyeen mengajar Bahasa Melayu untuk kelas 2 Bijak dan Pendidikan Jasmani untuk kelas 4 Bijak. Kelas 2 Bijak tu dalam seminggu, empat hari Lyeen masuk kelas mereka. Memang struktur tahi lalat dekat muka Lyeen mereka dah kenal, bunyi tumit kasut pun mereka dapat cam. Hari Jumaat yang terakhir dekat sekolah tu, Lyeen belanja mereka makan-makan dalam kelas, Lepas je makan-makan, semua bagi hadiah dengan Lyeen siap peluk-peluk. Tipulah kalau Lyeen cakap air mata tak menitis jatuh. Sedih sangat. Tak sangka anak-anak kecil ini punya rasa sayang yang begitu menggunung untuk aku. Ya Allah, semoga ilmu yang aku berikan sepanjang 2 bulan bersama mereka menjadi ilmu yang bermanfaat untuk mereka dunia dan akhirat.


InsyaAllah, ada jodoh, ada masa, ada rezeki kita jumpa lagi ye anak-anak. Belajar rajin-rajin dan jadi anak yang baik. Sungguh, Lyeen rasa bertuah sangat diamanahkan untuk menjadi sebahagian daripada golongan pendidik yang ada di didunia ini. Biarlah sekeliling mengkeji dan mengata kerjaya ini, tapi Lyeen tetap berbangga dengan tanggungjawab ini kerana Lyeen tahu penat lelahnya mendidik manusia yang ini menjadi manusia berjaya dunia dan akhirat.
Nota pink: Esok dah mula kuliah. Selama dua bulan aku jadi cikgu. Hari ni aku jadi pelajar semula. Esok mula dengan kuliah! Mula dengan nota-nota, mula dengan kuliah ganti, mula dengan latihan teater dan mula dengan segala macam perkara yang tidak dijangka. Oh penatnya!
Ok bai. Assalamualaikum.

2 000 Makan Cupcakes!:

CT Humairah berkata...

rindu zaman practical jugak huhuhu..

zizi min berkata...

salam..suka baca entri admin..saya pun done follow blog sini..

sudi2lah kiranya follow zizie balik ya ;)

http://vitamindannutrisihebat.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...